Välkommen till min hemsida!

söndag 2 september 2012

Sista triathlonloppet och vretaloppet

I helgen blev det 2 tävlingar igen. Först på lördagen var det km på olympisk distans. Jag valde att köra kortare för att spara mig till vretaloppet dagen efter och dm 10 000m på bana på onsdag. Körde hela simningen 1500m, 12km cykel och 5km löpning.

Niclas Hägglund som är en duktig simmare drog ifrån i början och fick en rätt stor lucka men jag lyckades täppa igen den och la mig bakom hans fötter. Vi kom upp ur vattnet samtidigt. Tiden blev 21:58, vilket jag är rätt nöjd med.

T1 växlingen gick riktigt bra och jag växlade ut en bra bit före Niclas.

Cyklingen kändes inte speciellt bra det var tufft och vi hade motvind på slätten och medvind i backarna vilket gjorde att man nästan bara fick motvind. Lyckades hålla 36km/h.

T2 växlingen gick bra och jag kom bra i väg.
Det kändes lätt och bra. Tiden blev 17:05 på den 5km långa banan.

Det var troligen årets sista triathlonlopp.
Ska bli kul att träna i vinter och se hur bra man kan bli till nästa år.

Affisch-pojke ;-)


Dagen efter var det dags för vretaloppet, ett lopp som jag har vunnit 2 år på raken och jag var riktigt sugen på en till vinst.  Man springer i olstorps grymma terräng, som jag springer i väldigt ofta. Den är helt säkert en av sveriges jobbigaste motionsspår. plus att man springer en del på moutainbike-spår.

Loppet var 7,5km långt och startfältet var rätt tufft. En ny grej för i år var att det i slutet av banan fanns en skidstav som kostar ca 4000kr från oneway.
Man sprang ut en extra sväng ut i skogen för att hämta upp den.

Loppet började rätt långsamt och la mig bakom ett gäng på 4st och tog det lugnt. För jag visste att det skulle bli riktig tuff terräng mot slutet.

Efter ca 4km gick jag och en från Hälle if loss och fick en lucka. Jag drog ingenting utan la mig i rygg.
När vi hade ca 500m kvar stog det en vimpel med oneway märket på. När hälle-löparen såg den gjorde han ett ryck och jag han inte med att svara.
Han sprang ner till staven och hämtade den. Jag fortsatte i stället längs banan och kunde ohotad springa in som vinnare. Men en skidstav för 4000 spänn blev det inte.

Med facit i hand gjorde jag nog ett bra val. Jag hade nog inte vunnit spurten över honom till staven, för han gjorde 1:50 på 800m i fjol. Hade jag försökt ta staven hade jag med största sannolikhet blivit av med segern och blivit tomhänt utan stav.

Tiden blev 26:37 på 7,5km (ca 3:33min/km i snitt). En rätt bra tid i den här terrängen. Och 4 och en halv minut bättre tid än för två år sedan.

Vann en fin tröja från oneway och en cd-skiva.

/Gabriel




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar