Välkommen till min hemsida!

söndag 26 augusti 2012

Helgen

På fredags kvällen åkte jag från Motala hem till Ljungsbro. På Lördagen var det Kraftloppet (löpning, Stafett) och dagen efter Roxen runt på cykel.

Kraftloppet är ett Stafett-lopp som går i Finspång. Varje lag springer 72km fördelat på 10 sträckor.
Vi slogs om segern med Nocout, Tjalve men framförallt Fransson Konsult AB som var ett köpelag med riktigt bra löpare.

Det växlade hela tiden om vem som hade ledningen, men när min sträcka började hade vi ledningen. Jag hade näst sista sträckan som var 8km lång och gick i skogsterrängen.

Öppnade väldigt lungt, dels för jag hade håll-känningar och för det var svårt att veta vilken fart jag skulle hålla. Första 5 kilometrarna var ganska så lätt srunget. Jag sprang riktigt långsamt ca 3:35 tempo mestadels med håll. När jag kollade bakåt såg jag att franssons lag var ikapp mig. Albin Olausson som gör under 15min på 5000m sprang deras sträcka. Det var då den riktigt tuffa terrängen började. Men lyckades kämpa mig igenom sträckan och höll väll okej fart sista 3km i den tuffa terrängen ca 3:18min/km. Och låg tillsammans med han sista 3.
Vi växlade exakt samtidigt och Stefan Wass gjorde vad han skulle så vi vann!
Min insats är jag inte alls nöjd med, borde åtminstone kunnat hålla 3:20 tempo, men huvudsaken var att vi vann!

Läs om loppet här:

http://www.lopningforalla.se/index.php/loparnyheter/2196-ik-akeles-herrar-stafett-starkast-i-kraftloppet

Dagens lopp var ett Cykellopp över ca 84km som heter Roxen runt. Jag körde i snabbklungan, och vi var ca 60st i den. Men imål var det bara ca 15 st kvar. Första milen cyklade vi bakom en ledarcyklist som ledde oss ur Linköping. Efter dett var det fritt fram att köra på. Jag la mig som 10-20 man i början och drog någon enstaka gång. Det kändes väldigt lätt även fast farten var hög.
När vi hade kört förbi Norsholm tog jag lite fler förningar och la mig längre fram.

Med ca 300m kvar va det många som ville spurta (även jag) det blev trångt och framför mig ramlade 3stycken, jag tryckte in bromsarna allt vad jag hade men det hjälpte inte utan jag flög över styret.
Som tur vad gick det bra för jag landade mjukt på en annan cyklist som det nog gick värre för.
Rullade i mål på 2:13:05. Ett snitt på 38km/h och om man inte räknar med första milen ett snitt på 39km/h. Riktigt nöjd!

/Gabriel


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar